Spel och underhållning optimeras för mobilen
Mobilen har blivit den mest använda enheten för att surfa på internet. Räckvidden från 4G- och 5G-näten ger oss möjlighet att koppla upp oss var vi än befinner oss. Det kan vara på en strand, buss eller i hemmet. Det här har inte gått spel- och nöjesbranschen obemärkt förbi. Några företag var tidiga med att mobilanpassa sina applikationer och webbsidor. De är redan optimerade för den växande mobilanvändningen medan andra först nu har hakat på den utvecklingen. Företag som ligger efter med sin mobilanpassning riskerar att gå miste om användare, men inte bara det. De riskerar också att hamna långt ned på sökmotorernas resultatlistor.
Appar och mobilanpassade hemsidor
Diskussionen om huruvida appar är bättre än mobilanpassade webbsidor har pågått sedan den första appen lanserades i början av 2000-talet. Trenden verkar gå upp och ned. Till en början var det apparna som dominerade. Detta ändrades sedan till fördel för mobilanpassade webbsidor. Dessa var billigare och enklare att underhålla. Sedan mitten av 2010-talet är det återigen apparna som leder. De två alternativen har sina fördelar och det är inte ovanligt att spelföretag, som t.ex. casinooperatörer, erbjuder båda delarna. Några spelbolag och casinooperatörer har valt att erbjuda både appar och mobilanpassade webbsidor. Spelare får därmed möjligheten att välja om de vill ladda ned en app eller inte. Valet påverkar inte deras möjligheter att ta del av utbudet. De får tillgång till samma spelautomater och casinospel. De kan fortfarande spela roulette mot en slumpgenerator eller mot live dealers. Alla satsningsalternativ finns att välja och inloggning samt betalning sker med hjälp av BankID och Trustly. Den största skillnaden är att appen blir mer personlig. Den anpassar sig efter spelaren och kan t.ex. ge förslag på nya spel baserat på vad som har spelats tidigare. Webbplatsen har i sin tur sina fördelar. Om mobilminnet är fullt och det inte finns plats för en ny app kan du spela dina favoritspel i webbläsaren.
Många spel- och streamingtjänster föredrar appar framför webbsidor. Appar har flera fördelar. Det går att anpassa layout och design utan ramverk. De behöver inte anpassa sig efter den klassiska strukturen som krävs i webbläsare. Appar gör det möjligt att ladda ned visst innehåll offline. Detta gäller framför allt streamingtjänster. Streamingtjänster som Netflix och HBO Max låter användare använda deras appar utan att de behöver vara uppkopplade mot internet. De kan i förväg ladda ned filmer och serier för att titta på dem senare, t.ex. när de sitter på ett flygplan.
Källa: Unsplash
Mobiltrafiken passerar snart webbtrafiken
Världen över använder allt fler människor smarttelefoner för att streama innehåll, spela och kommunicera med varandra. Enligt tidningen Forbes kom över 70 procent av all amerikansk webbtrafik från mobila enheter år 2020. 2021 uppgav 9 av 10 svenskar att de regelbundet använde sin smarttelefon för att surfa på internet. Det rapporterades i rapporten ”Svenskarna och Internet” från Internetstiftelsen. Sett till hela världens webbtrafik kom ca. 47 procent från mobiler under 2021. Det rapporterade hemsidan TechJury. 48 procent kom från datorer och resterande från andra enheter, såsom surfplattor. Mobiltrafiken förväntas att öka och passera datortrafiken de kommande åren. Ökningen väntas uppgå 10 till 15 procent per år.
Det är viktigt att förstå vad mobilanpassning faktiskt innebär. En mobilanpassad plattform, hemsida eller applikation är inte en nerskalad version av den som är utvecklad för en dator. En mobilanpassad webbsida är en helt ny version. Att optimera en tjänst för mobilen kräver planering. Användare väljer mobilen för att den är smidig. Det betyder att appen eller webbsidan också måste vara det. För att uppnå detta brukar fokus läggs på användarvänlighet, enkla gränssnitt och prioritering av information.
En stor fördel med mobilanpassade tjänster är hastigheten. Mobilanpassade tjänster går snabbare att ladda och köra. En webbsida som inte är optimerad för mobilen kommer att kräva mer prestanda och nät för att mobilen ska orka att ladda den. Det kommer att ta tid för applikationen att ladda och det kommer över lag att skapa en tråkig upplevelse. Detta är något som alla företag som erbjuder streaming och spel vill undvika. Ingen vill titta på en film som behöver ladda varannan minut. Och ingen vill behöva vänta längre än nödvändigt på resultatet från ett spinn på en spelautomat eller ett rouletthjul.
En webbsida eller applikation som är dåligt optimerad för mobilen kommer även att kräva mer batteri. Ett tomt batteri är mobilanvändarens värsta mardröm, eller i alla fall nästan. Det finns flera tips på hur du kan spara på batteriet i din iPhone. Det går t.ex. att sänka ljusstyrkan och inte låta enheten bli för varm. Att använda mobilanpassade appar och webbsidor är ytterligare ett sätt att spara på batteriet.
Källa: Unsplash
Mobilanpassning lönar sig
Användare har uppgett att mobilanpassning är ett av de viktigaste kriterierna när de söker efter en ny spel- och nöjestjänst. De är inte de enda som har det här kriteriet. Sökmotorer som Google prioriterar mobilanpassade företag framför andra. Eftersom ca. 94 procent av världens sökningar görs med den amerikanska sökmotorn är det viktigt att tänka på hur en webbsida rankas vid en sökning. Sedan 2015 är minimal laddningstid på mobila enheter ett viktigt mått. Om ett företag erbjuder en tjänst som inte är anpassad för mobilanvändning kommer det att hamna längre ned på listan, oavsett vad de erbjuder för tjänst.
För att göra det enklare för företag att testa om deras tjänster är mobilvänliga finns det flera olika verktyg. Det finns mobilvänlighetstest som låter webbsidor kontrollera hur mobilvänliga de är. De visar direkt vad som behöver förbättras och vad som redan är bra. Detta är viktigt att göra innan en tjänst lanseras för allmänheten. Det är viktigt att köra både alfa- och betatester för att samla in åsikter och förslag på vad som kan ändras. Det eliminerar eventuella problem innan en ny hemsida lanseras.
Det är fördelaktigt att spelbolag och andra nöjesföretag följer strategin ”mobilen först”. Det är mobilen som används mest och den främsta anledningen är för att det är smidigt. Ju smidigare, användarvänligare och underhållande casinon och andra nöjesbolag kan göra sina tjänster, desto fler användare kommer att välja just dem.